Import av Japanske Koi 2008 fra Niigata

Har du spørsmål så kontakt oss

Siste nytt

Her kommer nyheter om hva som skjer med importen.
15.04 Avreise Narita Tokyo kl. 15:40 norsk tid 15. april. Ankomst Amsterdam kl. 02:05. Etter et lengre opphold i Amsterdam videre til Norge.

Ankomst Sola: 16. April. Flight KL1201 Fra Amsterdam klokken 12.45. Fremme Stavanger klokken 14.20.

Ankomst Flesland: 16. April. Flight KL1189 Fra Amsterdam klokken 15.00. Fremme Bergen klokken 16.40.

Møt opp i god tid på godsterminal for henting av kasser. Har du spørsmål så ta kontakt. Lykke til!

Hvorfor nettopp Niigata?
Niigata koi er et naturlig valg for oss i år også. For det var i Niigata (nordvest i Japan) at Nishikigoi såg dagens lys. Nesten all stamfisk (foreldrekoi) som brukes i verden kommer derfra og nesten alle varianter har oppstått her. Oppdretterne i Niigata har kort sagt utviklet koi til det vi ser i dag. De er stolte over sitt arbeid og dette er en tradisjon og kultur i Niigata som vi gjerne vil støtte opp om.
Som Yoshi Takada, president for INPC (internasjonal Nishikigoi Promotion Center) sier det: «Momotaro i Okayama eller Sakai i Konishi er svæt gode oppdrettere, men alt de gjør er å drive en koifabrikk. De kan ikke skape eller ta vare på Japansk kultur. Uten Niigata kan ikke oppdrettere utenfra fortsette utvikling av nye varianter og produsere topp kvalitet stamfisk.»
Etter det kraftige og ødeleggende jordskjelvet i 2004 så oppdrettere utenfor Niigata sjansen til å ekspandere med sine, ja nettopp, stamfisk kjøpt fra Niigata. Ingen tenkte på å hjelpe oppdretterne i Niigata som lå nede og kjempet for sine forretninger etter store tap. Så vi støtter opp om Niigata koi ikke bare for at de har de flotteste koi, men også for å være med å bevare denne kulturen.

Utval, priser og bilder.
Vi har fått flere prislister fra exportører å velge blant. Utvalget er forskjellig og vi skulle gjerne kunne plukke fra dem alle. Men Norge er et lite koi-land og eksportørene har minimumskvoter vi må fylle opp. Noen er også flinke med å levere bilder og video av fiskene. Vår leverandør er ikke så flink med nettopp det, men vi håper at det kommer bilder etterhvert. Listene er nettopp kommet så det jobbes sikkert med den biten. Niigata koi er kjent for å være dyre i innkjøp, sånn er det bare. Pris og kvalitet høre også sammen her som ellers. Prisen i listene er oppgitt i norske kroner og de er inklusiv pakking, helsesertifikat, transport til flyplass, flyfrakt til Norge, fortolling, ekspedisjon og moms. Kort sagt alt inkludert levert til din flyplass.

Nonprofitt.
Vi gjør dette fordi det er en fordel for oss at flere går sammen om en bestilling. Vi har ikke kapasitet til å bestille mange kasser koi selv, men ved å gå sammen blir dette en fordel for alle parter. Vi synest også det er gøy at andre kan være med og kjøpe Niigata koi til å pynte opp i norske dammer. En kan også spare mye penger på å selv ta seg av karantene av fiskene. Fisk som har gått ferdig i karantene i Norge er straks mye dyrere.
Å beregne prisene nøyaktig er ikke lett. I fjor gikk vi på en liten smell ved å sette prisene for lavt på kassene. Det kom ekstra avgifter grunnet levering til 3 flyplasser og større ekspedisjons og fortollingsutgifter som vi ikke hadde kalkulert med. Samt at noen kasser ble dyrere enn eksportør oppgav. Vi måtte be kundene om mer penger for at tapet ikke skulle bli for stort, og det var ikke særlig hyggelig. Derfor er prisene i år satt opp med ekstra utgifter til 3 flyplasser, samt gebyr ved bestillinger under 20 kasser til hver flyplass tatt med i regnestykket så vi ikke går med tap igjen. Ekstra ekspedisjons og fortolling skulle også være dekket. Og vi får se om interessen er så stor til at det seinere kan gis rabatter. Alt avhenger hvor mange bestillinger som kommer inn. Hvis vi ser at interessen ikke er stor nok vil det ikke bli import eller begrenset til færre flyplasser.
Vi ordner alt papirarbeid og ordner med direkte transport fra Japan via Amsterdam til ulike flyplasser i Norge. I fjor var dette Flesland, Sola og Gardermoen. Hvis interessen er stor nok kan dette utvides. Hvis det bestilles over 20 kasser til en flyplass blir det mulig med avslag i pris der.
Vår oppgave er å samle inn bestillinger i Norge og sende dette til eksportør. En bestilling blir bindende nå vi etter en tidsfrist har sendt den videre til Japan. Før dette kan du reservere kasser du ønsker og forandre på din bestilling. Betaling skjer gjerne samtidig eller seinest en uke før fisken ankommer Norge. Slik at vi har tid å sende pengene videre til eksportørens bank. Før vi er kommet så langt blir det endel arbeid og det blir mye e-post og telefoner til exportør før alt er i boks. Vi står gjerne til tjeneste med råd om valg av fisk hvis du er usikker.

Utsolgt? Det er også slik at eksportør kan gå tom for enkelte kasser. Da blir det eksportør som vil finne alternativ å sende hvis ikke det er oppgitt egne ønsker som alternativ. Det blir da gjerne ekstra flotte koi i høyere prisklasse enn det som ble bestilt for at kunden likevel skal bli noenlunde fornøyd. Dette er noe vi ikke råder over. Det er ikke uvanlig at noen kasser i en større bestilling er utsolgt. Hvis det bare er få kasser igjen vil den som bestiller først har fordel fremfor den som kommer seinere.

Når skal vi få fisken til Norge?
Dato for import er satt til 17. april. Det kan bli forandringer.

Henting på flyplass. Det kan bli litt kaos nå kassene skal hentes på flyplassene. Vi er på Flesland og har kontroll der. Mens de andre må klare dette selv. Spesielt i fjor var det Gardermoen som var litt kaotisk. Andre flyplasser har bare en godsterminal og den er ikke vanskelig å finne, men på Gardermoen var det flere. Noe vi ikke var klar over og dermed kjørte folk fortvilet rundt på leiting etter koiene sine til en ringte oss og vi fikk ordnet opp med ekspeditør hvor de befant seg. Nå vet vi det så det blir ikke noe problem i år.
Men det er viktig at når du har fått oppgitt hvor kassene blir utlevert at du møter opp tidlig. Kassene er kun merket med kode for oppdretter og nummer som står på listen. Ved alternative sendinger vil du få oppgitt nytt nummer. Flere kunder kan ha bestilt flere kasser med samme fisk og kode. Noen vil kanskje begynne å åpne kassene og sammenligne og velge seg den kassen de liker best. Eller de tar feil kasse med seg. Så er du ikke til stede så er det ingen til å ivareta dine interesser. Så møt opp en halv time før flyet lander for å være sikker på at din eller dine kasser er under kontroll.

Hva kan gå galt?
Import av koi er på egen risiko. Vi kan ikke holdes ansvarlig hvis fly blir forsinket eller annet uforutsett oppstår. Eneste krav kunde har overfor exportør er fisk som er død ved ankomst. Ta straks bilder av død fisk og send dette til oss innen 24 timer etter ankomst, så vi kan formidle det videre. Det vil bli gitt erstattning for fisk men ikke for frakten. Erstattning blir ny fisk fra samme oppdretter som en da må betale frakt for. Fisk som dør i dager, uker eller måneder etter import gis normalt ingen erstattning. Selv om fiskene har tilbrakt dager i kassene før de kommer til flyplassen er det utrolig lite svinn. Med 5 års erfaring med import fra Japan har vi sett at det er kasser med masse småkoi som det kan være noen få fisk med problemer. De større koiene har vi aldri opplevd døde eller i dårlig forfatning ved ankomst. Nye regler gjør nå at hver oppdretter pakker fisken selv. Dette for å unngå smitte mellom fisk fra flere oppdrettere ved felles pakkeri. Ikke dumt med tanke på frykten for spredning av virus, parasitter o.l.
Når du har fått fisken hjem så ta den ut av posene uten å få med vannet. Ha fiskene i saltkonsentrasjon 0,7% og trapp dette gradvis ned ved vannskifte over en ukes tid. Dette for å roe fisken ned etter reisen og samtidig desinfisere og drepe parasitter. Fiskene sendes nedkjølt i temperatur rundt 10 grader. Dette kan ha gått opp noen grader ved ankomst. Normalt ligger det rundt +-13 grader. Ph varierer fra oppdretter. Vannet har gjerne surnet litt på veien så det ligger ofte rundt 6.0.

Karantene
Husk å klargjør karantene i god tid med et oppegående filter før fisken ankommer. Ha endel fisk i karet slik at filteret har føde. Ta disse ut når ny fisk kommer, men noen du gjerne ikke er så redd for kan gjerne gå sammen med de nye for å sjekke at de ikke blir syke av noe de nye er resistent eller bærere av. Det er viktig at alle som er med på denne type import er sitt ansvar bevisst. Selg aldri fisk videre før den har gått i karantene og undersøkt. Behandle fisken som om den har en farlig smittsom sykdom til det motsatte er bevist.